Mielőtt elkezdenéd
2005.09.21. 15:46
Ha magunk kezdünk ebünk tanításába, előtte érdemes néhány fontosabb dolgot megszívlelni. Kezdetben kiképzéskor, ha csak lehet, maradjunk négyszemközt kutyánkkal. A tanítást rendszerint a családtagok is zavarják, hiszen úgysem állják meg, hogy néha bele ne szóljanak a dologba, elvonva a kutya figyelmét. A "nebuló" figyelmét ilyenkor a külső környezettel se terheljük. Fontos, hogy a kutya gazdájára és annak akaratára tudjon figyelni. Más kutyák, emberek, közlekedési zajok elterelhetik figyelmét és zavarhatják a tanulást. Ha a kutya valamilyen nevelési vagy kiképzési feladatot már megtanult azt forgalmas helyen is gyakoroltathatjuk vele. Fontos, hogy a kutya utasításainkat bármilyen környezetben kövesse. Sem más ember, sem állat, sem közlekedési zajok ne térítsék el, ne vonják ki fegyelmező akaratunk alól. |
|
Minden gyakorlatot, cselekedetet, amivel bizonyos nevelési célt akarunk elérni ugyanannak a vezényszónak a kíséretében kell kutyánknak tanítani. A kutya nem érti azt amit mondunk, arra reagál ahogy mondjuk. Ha rosszfát tett a tűzre, ami éppenséggel mókás dolog és azt mondjuk mosolyogva -ejnye te kis csirkefogó hát ezt nem szabad- akkor ebből a kutya semmilyen különösebb következtetést nem fog levonni pláne nem, hogy tilos dolgot tett. Ha pedig legközelebb is megcsinálja nem fogja érteni gazdája esetleges durva reakcióját. A lényeg a hanglejtés és a hangszín. A kutya igazából ebből következteti ki, hogy parancsról vagy tiltásról esetleg dicséretről van e szó. Egyes hangjeleket kiegészíthetünk bizonyos mozdulatjelekkel is. Ezek a kézjelek a vezényszavak közötti könnyebb eligazodást segítik elő. Fontos, hogy a kézmozdulatok a vezényszavakhoz hasonlóan mindig azonosak legyenek. Ha ezeket a kézjeleket következetesen és helyesen használjuk kutyánk hangjelzés nélkül is engedelmeskedhet nekünk. (Természetesen kézjeleket nem a behívásnál kell alkalmazni. Kezdetben próbálkozzunk az ül és a fekszik vezényszavak kézmozdulatokkal történő kiegészítésével.) |
|